Verimli ders çalışma, zamanı belirlenen amaçlar ve öncelikler için, programlı ve verimli olarak kullanmaktır. Başarılı bir okul hayatında verimli bir şekilde ders çalışma ve öğrenme yollarını kullanmasını bilmenin çok önemli rolü vardır. Verimli ders çalışma sadece ders çalışmak için zaman ayırarak diğer etkinlikleri göz ardı etmek değildir. Belli bir plan ve programa göre çalışıldığı takdirde hem ders çalışmak, hem de diğer etkinlikler için zaman ayırmak mümkündür. Böylece, ders çalışırken akla diğer etkinlikler (oyun bilgisayar vs.) gelmeyecektir, diğer etkinlikleri gerçekleştirirken de aklınızda derslerin sıkıntısı olmayacaktır.
Verimli ders çalışma alışkanlığı, erken yaşlarda kazanılan ve bireyin tüm yaşamdaki başarısını etkileyen bir süreçtir. Başarılı bir okul hayatında etkin bir şekilde ders çalışma ve öğrenme yollarını bilmenin çok önemli rolü vardır.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA TEKNİKLERİ NELERDİR?
1- Bir Amaç Belirleyiniz
Her çalışma bir amaca yönelik olmalıdır. Bu amaçlar, bir problemin çözümünü öğrenmek, bir yazıdaki ana düşünceyi bulabilmek vs. olabilir. Bunları iyi belirleyerek çalışmaya başlayan kişiler, bu yakın amaçlara ulaşa ulaşa sınıfını geçmek, okulunu bitirmek ve sınavı kazanmak biçiminde özetlenen uzaktaki amaçlarına da ulaşmaktadırlar. Unutmayın hedefi olmadan ilerleyen gemiye hiçbir rüzgar yardım etmez...
2- Planlı Çalışınız
Hedefleri oluşturmak ve plan yapmak yolculukta önemli adımlardır. Yaşamımızla ilgili sorumluluğu rastlantılara bırakırsak çalışmalarımızı ve başarılarımızı engelleyebilecek pek çok sebebimiz olacaktır. Aldığımız kararları uygularken çalışmalarımızı engelleyerek hedeflerimizle aramıza girebilecek her türlü duygu, düşünce, davranışlarımızı kontrol etmemizin bizim elimizde olduğunu unutmayalım İşte çalışmada plan; “ neyi”, “nasıl”, “ne zaman” ve “nerede” çalışacağınıza karar vermek demektir.
Planı Aksatan Faktörler
- Televizyon Bağımlılığı
- Spor bağımlılığı
- Kıramadığınız arkadaşlarınız
- Aileniz
- Ders çalışmaya oturamamak
- Misafirleriniz
3- Zamanınızı Etkin Şekilde Değerlendiriniz.
Öğrenciler bedensel, zihinsel, duygusal yapıları, ilgileri ve yetenekleri bakımından birbirlerinden farklıdırlar. Bir öğrencinin isteyerek çalıştığı ve hemen öğrendiği bir dersi bir başka öğrenci zor öğrenebilir. Bir başka öğrenciyse çabuk yorulabilir ya da çalışmak istemeyebilir. Bu nedenle bir ders ya da konu içinde ayrılacak süre öğrenciden öğrenciye değişir. Her öğrenci zamanı kendine göre ayarlamalıdır. Bir saat çalıştıktan sonra araya 5-10 dakikalık dinlenme koymak yararlı olur. Bu sayede bir saatlik çalışma sonunda dağılan dikkat ve azalan verim tekrar kazanılır. Zamanınızı geri getiremezsiniz çünkü. Çalışmalarınızdan yeterince verim alabilmek için dengeli ve düzenli beslenmeli, özellikle sabah kahvaltılarınızı düzenli ve yeterli kaloriyi alacak şekilde yapmalısınız.
4- Veriminizi Engelleyen Etmenleri Yok Ediniz.
Sizin için olumsuz olabilecek hiçbir duruma asla ve asla izin vermeyiniz. Çalışmaya başlamadan önce, yorgunluk, uykusuzluk, ağrı, sızı, elem duygusu, korku, öfke, aşırı kaygı, fazla heyecan, endişe, açlık, aşırı tokluk, aile dertleri, normalin altında ve üstündeki fiziki şartlar (çok sıcak, çok soğuk gibi) acelecilik, telaş, araç ve gereç noksanlığı gibi etkenlerin elden geldiğince giderilmesi gerekir.
5- Çalışma Ortamınızı Seçiniz
Unutmayınız ki ; dağınık oda = dağınık zihin. Ve ders çalışırken genellikle aynı ortamı tercih etmeye çalışınız. Aynı mekanda ders çalışmak çalışmaya daha kısa sürede adapte olmanı sağlar. Çalışma masanız olsun. O masaya sadece çalışmak için oturduğunu hissetmelisiniz. Çalışma yerinin seçimi çok önemlidir. Çalışma yeri derli toplu, yalın elden geldiğince sabit ve sakin olmalı, ayrıca ışık, ısı gibi fiziksel sorunları da çözümlenmiş olmalıdır.
6- Ders Çalışırken Aynı Anda Birden Fazla İş Yapmayınız
TV izleyerek ya da müzik dinleyerek çalışmak. İki işi birlikte yapmaya çalışanları, ‘eli işte gözü oynaşta’ terimi çok güzel anlatır. İlgi bölündükçe kalite kaybına uğrar. Ders çalışmaya konsantre olmak onunla baş başa olmayı gerektirir. Bu yüzden ders çalışma zamanı gözünüz dersten başka bir şeyi ne görsün ne de kulağınız başka bir şeyi işitsin.
7- Not Tutunuz.
Not tutarken de;
- Anlatılanlar öğretmenin ağzından çıktığı gibi değil, anlaşıldığı gibi yazılmalıdır.
- Öğretmenin anlattığı konunun ana fikri ve anlamları kavranıncaya kadar beklenilmelidir.
- Zamanın çoğu yazmakla değil, dinlemekle, fikirleri kavramaya çalışmakla geçmelidir.
- Konu; grafik, şekil, istatistik vb. bilgilere dayalı olarak anlatılıyorsa notlar arasına bunlar da alınmalıdır.
- Önemli fikir ve paragrafların aynen yazılmasında fayda vardır.
- Yazıların düzgün ve okunaklı olmasına önem verilmelidir. Önce müsvette yapma, sonra temize çekilme yoluna gidilmelidir.
8- Diğer Kaynaklardan Yararlanınız
Öğrenci, herhangi bir konunun öğrenilmesinde, basılı araçlara ne kadar başvurursa, öğrenme ilgisi ve zihinsel yetileri de o kadar çok genişleyecektir. Basılı öğrenme araçlarından yararlanmada çizelge grafik, harita ve resimlerin özel bir önemi vardır. Bunlar sayfalarca anlatılan bilgileri topluca ve bir arada vererek o konunun kavranmasına yardımcı olmaktadırlar.
9- Etkili ve Verimli Okuyunuz
Okuma, öğrenmenin en temel yoludur. Öğrenmede hızlı okuma önemli ve gereklidir. Hızlı okumayla hem okunanlar daha iyi anlaşılır, hem de zamandan kazanılır. Vakit geçirmek amacıyla bir hikaye veya roman okurken okuma hızı oldukça yüksek olabilir. Ama okuma yorum yapma, eleştirme özet çıkarmak için yapılıyorsa okuma hızı yavaş olmalıdır. Hızlı okumanın en önemli yolu sesiz okumadır. Sessiz okuma hızı arttırdığı gibi anlamayı da kolaylaştırır. Sessiz okuma dudak kıpırdatmadan, kafa sallanmadan sadece gözle takip ederek okumadır. Hızlı ve anlamlı okuma becerisi kazanabilmek için bol bol okuma çalışmaları yapılmalıdır. Önce gazete, öykü ve roman gibi şeylerle işe başlamalı giderek boş zamanları okuyarak değerlendirme alışkanlığı kazanılmalıdır.
10- Tekrarlar Yaparak Unutmayı Önleyiniz
Öğrenilenler zamanla unutulabilir. Unutmayı önlemenin iki yolu vardır. Bunlardan biri öğrenilen bilgileri yeri geldikçe kullanmak, diğeri de aralıklı olarak tekrar etmektir. Öğrenciler öğrendiklerini yeri geldikçe kullanırken hem bunların işe yaradığını görecekler, hem de yeni bilgiler edinmeye motive olacaklardır. Aralıklı olarak yapacakları tekrarlar sayesinde ise bir taraftan eski öğrendiklerini hatırlarken diğer yandan da sınavlara her an hazır durumda olacaklardır.
UNUTMAYINIZ Kİ...
- Hiçbir zafere çiçekli yoldan gidilmez.
- Başarının en kolay ve kısa yolu çalışmaktır!
- Eğer bugün için bir şey yapmadım demek istemiyorsan, yarın için plan yap,uygula.
- Önceden ne kadar çalışacağını belirlemezsen, çalışma sonunda çok az şey hatırlarsın!
- Önemli olan çalışmak değil, zamanında ve yerinde çalışmaktır.
- Bugünün dersini yarına bırakma, yarın artık bugündür.
- Uyku saatinde iyi uyu, ders saatinde uyuma!
- Başarıya ulaşmak için unutmayı unutmalısın.
ÇALIŞMADAN ÖNCE DİKKAT ETMENİZ GEREKEN 15 KURAL
1. Her öğrenci kendi çalışma ortamına göre bir çalışma planı hazırlamalı ve bu plana mutlaka uymalıdır.
2. Çalışma metodunu dersin özelliğine göre seçmelidir. (Okuma, not tutma, anlatım, tümdengelim, tümevarım gibi) sayısal dersler çalışırken yazarak çalışma metodu uygulanmalıdır.
3. Ders çalışmaları mutlaka belli bir yerde sakin bir ortamda bir masa üzerinde yapılmalıdır.
4. Hemen her derste bütün konular çalışılmalı, konular arasında önemli önemsiz ayrımı yapılmamalıdır.
5. Ders araç ve gereçlerini çalışmaya başlamadan önce hazırlamalı, unutulmamalıdır ki araç ve gereç ihtiyacı olduğunda temin edilmeye çalışılırsa hem zaman kaybına hem de dikkat dağılmasına neden olur.
6. Çalışmaya psikolojik olarak hazır olmayan kişi problemlerinden kendisini soyutladıktan sonra çalışmaya başlamalıdır.
7. Öğrenmeyi aralıklarla yapmalı, bu aralıklarda dinlenmeyi, gezinti, söyleşi, müzik ile yapılabilir.
8. Çalışılan konu kendi başına bir bütün değilse, geçmiş konular gözden geçirilmelidir.
9. Sözel dersler çalışılırken ana düşünceleri dile getiren anahtar kelime ve cümleler tespit edilmeli gerekirse renkli kalemle altları çizilmelidir.
10. İşlenecek konu dersten önce çalışılmalı, anlaşılmayan yerler tespit edilerek derse girilmelidir.
11. Ders çalışılırken motive olunmalı, televizyon karşısında veya yatarak çalışmanın etkinliğini azaltacağı unutulmamalıdır.
12. Düzenli bir defter tutma alışkanlığı kazanılmalı. Tükenmez kalem yerine kurşun kalem kullanmaya özen göstermelidir.
13. Çalışırken bir cevabı ezberlemek yerine konuyu anlamaya veya problemin çözümü yolunu öğrenmeyi seçmelidir.
14. Anlatım dersinin arkasından sayısal (matematik, fen bilgisi gibi) bir ders çalışılmalıdır.
15. Sabah kahvaltısı yaparak okula gelmesi, aksi takdirde ders dinleme dikkatinin azalacağı unutulmamalıdır.
ÇALIŞMA ESNASINDA DİKKAT ETMENİZ GEREKEN 5 KURAL
1. Sınıfta dersler iyi dinlenmesi, ders sırasında başka şeylerle meşgul olunmamalı, anlamadığı yeri anında öğretmenine sormalıdır.
2. Öğretmen dersi anlatırken üzerinde durduğu noktalar ve sınıfa yönetilen sorular not edilmeli ve sonra çalışılmalıdır.
3. Tahtaya yazılan bilgiler ve problem çözümleri dikkatli bir biçimde deftere geçirilmeli ve kontrol edilmelidir.
4. Derslerde devamsızlık yapılmamalı, eğer zorunlu olarak yapılmışsa o dersteki konu arkadaşlardan öğrenilmelidir. Unutulmamalıdır ki bir sonraki konunun öğrenilmesi bir önceki konunun bilinmesine bağlıdır.
5. Sınavlarda soruların cevaplarına geçilmeden önce cevaplar zihinsel olarak tasarlanmalı, kağıtlar verilmeden önce mutlaka kontrol edilmelidir.
ÇALIŞMADAN SONRA DİKKAT ETMENİZ GEREKEN 5 KURAL
1. Bütün dersler işlendikçe çalışılmalı, konular biriktirilmemelidir.
2. Dersler tekrar edilirken, anlaşılmayan konular tespit edilmeli, bir sonraki derste öğretmenine sorarak öğrenilmeli. Sorarak öğrenilenlerin unutulmayacağı hatırdan çıkarılmamalıdır.
3. Sayısal dersler çalışılırken sınıfta öğrenilen çözüm yollarının yanı sıra başka çözüm yollarının da olup olmadığı kaynak kitaplardan araştırılmalı, özellikle örnek çözümler çoğaltılmalıdır.
4. Zor anlaşılan konular için en verimli çalışma saatleri ayrılmalıdır.
5. Çalıştığınız konuyu mutlaka daha sonra tekrar ederek, uzun süreli hafızaya geçmesini sağlayınız.
SİZLERİ BAŞARIYA GÖTÜRECEK 10 ALTIN KURAL
1- Kesinlikle TV karşısında çalışmayınız.
2- Her akşam o gün işlenen konuları mutlaka tekrar ediniz.
3- Yanlış çözdüğünüz soruyu tekrar çözünüz.
4- Dersi derste dinleyin ve dersi çok iyi dinleyin.
5- Derse hazırlıklı gelmek verimi % 100 artırır.
6- Elinizden geldiği kadar ders çalışma odanızdan başka yerde çalışmayın.
7- Günde 3 saat plansız çalışacağınıza 1 saat çalışın ama planlı çalışın.
8- Başarı: ders başında geçen süreye değil, planlı çalışma ve etkili tekrara bağlıdır.
9- Çalışma gücünüzü artırın;
10- İyi dinleyin, dinlemek için de ;
- Dikkatin konu üzerinde toplanması.
- Bedenen ve zihnen dinlemeye hazır olma.
- Duyguları kontrol altına almak.
- Ana fikirleri kafanızda tespit ediniz.
- Konuşma hızı ve zihinsel kulaklık.
Gibi kurallara uyulduğunda başarıyı yakalamak çok daha kolay olacaktır.
BAŞARILI İNSAN ;
- Başarılı insan; daima çözümün bir parçasıdır.
- Başarılı insan; bir program yapmıştır.
- Başarılı insan ;’işine yardım edeyim der’
- Başarılı insan; her soruna bir çözüm bulmaya çalışır.
- Başarılı insan ; ‘zor olabilir ama imkansız değil’ der.
- Başarılı insan; en olumsuz bir durumda bile bir çıkış yolu bulur.
BAŞARISIZ İNSAN;
- Başarısız insan; daima sorunun bir parçasıdır.
- Başarısız insan; devamlı mazeret bulmuştur.
- Başarısız insan; ‘bu benim işim değil’ der.
- Başarısız insan; her çözüme bir sorun bulur.
- Başarısız insan; ‘mümkün olabilir ama çok zor’ der.
- Başarısız insan; en olumu durumlarda bile engel bulur.